rayykaA rayykaA .

rayykaA

جسور بودن در موقعیت های اجتماعی

هنگامی که به قاطعیت فکر می کنید، ممکن است شخصی که بیش از حد پرخاشگر و بی ادب است، به خاطر بیاورید. فرد قدرت طلب و سلطه جویی که بی توجه به دیگران، مصمم و حریصانه به راه خود ادامه می دهد.

از طرف دیگر، ممکن است شخصی را تصور کنید که طبیعت بی رحمی ندارد و عمیقاً به نیازها و خواسته های دیگران احترام می گذارد، و نمی خواهد به حقوق دیگران تعدی کند. چنین فردی در موقعیت های اجتماعی کمی خجالتی و ترسو است و سعی می کند از ایجاد تنش جلوگیری کند.

البته ترس و فرمانبرداری، مزایایی هم دارد. اما، کفه ترازوی مضرات آن سنگین تر است.

وقتی می ترسیم، از روی ترس رفتار می کنیم. نمی خواهیم بی ادب یا خودخواه دیده شویم. بنابراین، از بیان خواسته های خود دست می کشیم. این ترس ها ناشی از اعتقادات غیرواقعی، تأثیرات فرهنگی و یا در اثر کمبود مهارت های اجتماعی هستند.

 

از کودکی هرگز به ما یاد نداده اند که چگونه شرایط اجتماعی دشوار را اداره کنیم. به ما آموخته شده که نباید خواسته های خود را به زبان بیاوریم و دنبال کنیم زیرا این کار نشانه بی ادبی و بی احترامی است. با توجه به همه اینها، واضح است که ابراز عقیده می تواند چالش برانگیز باشد. همیشه این احتمال وجود دارد که افراد دیگر با ما موافق نباشند. این ترس همیشگی نسبت به انتقاد و رد شدن دست از سر ما برنمی دارد. به همین دلیل، ما اغلب تدافعی و نسبت به عقاید سایر افراد آسیب پذیر هستیم.

در نتیجه اضطراب ما بالا می رود و متعاقباً منجر به استرس در سطوح بالاتر می شود. بدتر از همه این است که با اتخاذ این رویکرد فرمانبردار و مطیع از دید دیگران تبدیل به یک انسان فرومایه و بی عرضه می شویم، که هیچ مخالفتی ندارد و می خواهد همه را راضی نگه دارد. در چنین وضعیتی اکثر افراد از ما به نفع خود بهره می برند. آنها از ما بهره می برند زیرا احترامی برای ما قائل نیستند.

با در نظر گرفتن این عواقب، احتمالا تصمیم می گیرید خود را به طرف مقابل طیف منتقل کنید و با بی توجهی نسبت به عواقب اقدامات خود یا تأثیر آن بر دیگران، با یک رویکرد تهاجمی برای آنچه می خواهید بجنگید.

در کوتاه مدت، با پرخاشگری و سلطه جویی به احتمال زیاد به آنچه که می خواهید می رسید. و مطمئناً مورد هجوم افراد دیگر قرار نمی گیرید. هیچ کس از شما سوء استفاده نمی کند. اما شما با پرخاش بیش از حد، دیگران را آزار داده و در دراز مدت برای خود دشمن می تراشید.

زندگی با رویکرد پرخاشگرانه و سلطه گر اغلب استرس زا است. افراد پرخاشگر گرایش بیشتری به گناه، عجله و عصبانیت دارند. نکته مهم دیگر این است که احساس می کنند تمام دنیا در برابر آنها است. در نتیجه، دچار پارانویا و بدبینی می شوند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۰۹:۴۵ توسط:سارا موضوع: نظرات (0)